Οταν διαβάζω τέτοια άρθρα με πιάνει πονοκέφαλος.
Η/Ν: Ηλεκτρονικό Ναρκωτικό - από το contra.gr
Αναφερόμαστε στα βιντεοπαιχνίδια αλλά και σε αυτά μέσω του διαδικτύου τα οποία προκαλούν σοβαρά προβλήματα εθισμού, ενώ επηρεάζουν σημαντικά την συμπεριφορά του ατόμου. Και δεν το λέμε εμείς, αλλά ειδικοί ερευνητές που τον τελευταίο καιρό έχουν πέσει με τα μούτρα στις μελέτες για να αποδείξουν πως τα βιντεοπαιχνίδια μπορούν να προκαλέσουν τις ίδιες ή παρόμοιες βλάβες με αυτές των απαγορευμένων ουσιών.
Μπράβο... Ανακαλύψατε τον τροχό.
Κι εσείς.
Πότε θα σταματήσουν τα τρομολάγνα άρθρα για τις νέες τεχνολογίες και το διαβολικό ιντερνέτ; Τι ενδιαφέρον έχει ένα τέτοιο κείμενο; Γιατί δεν υπάρχουν έστω συμβουλές για να βάλουμε μόνοι μας μερικούς φραγμούς στην διασκέδαση; Στόχος είναι η ενημέρωση ή η τρομοκρατία; Σκεφτόμαστε τον ελλειπώς ενημερωμένο γονιό που θα διαβάσει το άρθρο και απλά θα κλειδώσει το playstation στο πατάρι, ενώ το παιδί θα τον κοιτάει με απορία;
Γιατί είναι υποκειμενική και μονόπλευρη η ενημέρωση; Μόνο τα ίντερνετ καφέ είναι το πρόβλημα; Γιατί δεν υπάρχει ένα ενημερωτικό άρθρο για τα χρήματα που χάνονται στο κουμάρι (νόμιμο και παράνομο); Ξεχνάμε τον 50χρονο που αυτοκτόνησε γιατί έχασε όλα τα λεφτά στο στοίχημα;
Ναι, ο κυριότερος λόγος για τις ακραίες καταστάσεις που αναφέρει το άρθρο είναι πως το ίντερνετ βρίσκεται σε? προνηπιακό στάδιο. Η έλλειψη ενημέρωσης όμως και τέτοιου είδους αντιδράσεις από μέσα δεν θα το ενηλικιώσουν αλλά θα το κλείσουν στο τρελάδικο από μικρό.
Και χωρίς playstation.
upd. Μαθήματα ορολογίας στο βάθος comments. Σημερινό μάθημα "γκανιότα".
upd. Δυσφήμιση της κοινωνίας της πληροφορίας
7 σχόλια:
Το γκολ από φάουλ που έβαλα με τον Ροναλνίνιο την Κυριακή ξεπερνάει και το GTA σε μανία και δολοφονικές διαθέσεις :)
Και για όποιον δεν ξέρει τί είναι γκανιότα....
Γκανιότα είναι το ποσοστιαίο (%) κέρδος του Βook από τα πονταρίσματα σε ένα παιχνίδι, αν υποτεθεί ότι αυτά έχουν μοιραστεί στα 3 δυνατά ενδεχόμενα (1-Χ-2) σύμφωνα με τα θεωρητικώς αναμενόμενα ποσοστά από τα οποία προέκυψαν οι συντελεστές κάθε σημείου (θα αναφερθούμε εκτενέστερα σε αυτό αργότερα).
Υπολογισμός
Έστω δήθεν ένας αγώνας στον οποίο οι συντελεστές καθενός εκ των τριών σημείων (1-Χ-2) είναι Σ.1, Σ.Χ και Σ.2 αντιστοίχως. Τότε υπολογίζουμε την ακόλουθη ποσότητα:
Π = 100 / Σ.1 + 100 / Σ.Χ + 100 / Σ.2
Ο προκύπτων αριθμός συχνά αναφέρεται ως γκανιότα του αγώνα. Τυπικά αυτό δεν είναι σωστό. Πρέπει, λοιπόν, να βρούμε το ποσοστό των χρημάτων που απομένει στα χέρια του Book. Αυτό υπολογίζεται εύκολα αν σκεφτούμε ότι το ποσό του πονταρίσματος μοιράζεται σε 2 (άνισα) κομμάτια: ένα είναι αυτό που επιστρέφει στους παίχτες (κέρδη παιχτών) και ένα αυτό που απομένει στο Book (κέρδη Book). Έχουμε λοιπόν:
Κέρδη παιχτών: (100 / Π) * 100%
Κέρδη Book: 100% - Κέρδη παιχτών = 100% - (100 / Π) * 100% = (1 ? 100 / Π) * 100%
Τα προαναφερθέντα αναφέρονται σε ένα μόνο (οποιοδήποτε) αγώνα. Στην περίπτωση που ζητείται να προβλεφθούν περισσότεροι του ενός αγώνες θα αναφερθούμε στη συνέχεια.
Παράδειγμα:
Δίνεται ο αγώνας PAOK - OLYMPIAKOS με συντελεστές στα 3 σημεία : 2,00-2,50-4,00. Υπολογίζουμε την ποσότητα Π:
Π = 100 / 2,00 + 100 / 2,50 + 100 / 4,00 = 50 + 40 + 25 = 115
Κέρδη παιχτών : (100 / 115) * 100% = 87%
Κέρδη Book: 100% - 87% = 13%
Αν, λοιπόν, τα πονταρίσματα των παιχτών έχουν μοιραστεί στα 3 δυνατά ενδεχόμενα (1-Χ-2) σύμφωνα με τα θεωρητικώς αναμενόμενα ποσοστά από τα οποία προέκυψαν οι συντελεστές κάθε σημείου, τότε το κέρδος του Book από έναν αγώνα (αν μπορούμε να στοιχηματίσουμε σε ένα μόνο αγώνα) είναι 13%. Φυσικά εσείς μπορεί να κερδίσετε (ή και να χάσετε όλο το ποσό που ποντάρατε), όμως ο Book δεν έχει απέναντί του μόνον εσάς, αλλά μια λαοθάλασσα παιχτών, από την οποία αναμένει μία ?τυπική? συμπεριφορά στο ποντάρισμα, για να εξασφαλίσει το κέρδος του.
Φυσική σημασία της Γκανιότας
Τρεις παίχτες του Στοιχήματος αποφασίζουν να στοιχηματίσουν στον αγώνα ΠΑΟΚ - ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ με συντελεστές στα 3 σημεία : 2,00-2,50-4,00 με στόχο να πάρουν πίσω ο καθένας από 100.000 δρχ. Όπως συμβαίνει με όλους τους παίχτες, οι απόψεις τους περί της έκβασης του αποτελέσματος διίστανται. Έτσι, στοιχηματίζουν ο καθένας σε διαφορετικό σημείο και φυσικά με διαφορετικό ποσό για να επιτύχουν το στόχο των 100.000 δρχ. Ο πρώτος στοιχηματίζει στον Άσσο με 50.000 δρχ., ο δεύτερος στοιχηματίζει στο Χι με 40.000 δρχ. και ο τρίτος στοιχηματίζει στο Διπλό με 25.000 δρχ. Αν ο αγώνας ολοκληρωθεί, τότε ένα εκ των τριών αποτελεσμάτων θα επαληθευθεί. Σε κάθε περίπτωση, αυτός που το προέβλεψε παίρνει 100.000 δρχ. από το Book. Ο Book, όμως, έλαβε και από τους τρεις το ποσό των:
(50.000 + 40.000 + 25.000)δρχ. = 115.000 δρχ.
Το ποσό αυτό μοιράζεται στα Κέρδη των παιχτών (100.000 δρχ.) και τα Κέρδη του Book (15.000 δρχ.). Φυσικά το ίδιο συμβαίνει και στην περίπτωση που προσπαθεί να καλύψει ένας και μόνο παίχτης με τριπλή παραλλαγή (και σε πλήρη ανάπτυξη, τα μεταβλητά συστήματα είναι άλλο κεφάλαιο) έναν αγώνα. Είναι προφανές ότι το κεφάλαιό του μειώνεται και ακριβέστερα αν Κ είναι το κεφάλαιό του τότε αυτό πολλαπλασιάζεται με το συντελεστή 100 / 115 = 0.87 (μικρότερο της μονάδας και προφανώς μειώνεται).
Περισσότερα του ενός γεγονότα
Στην περίπτωση που ζητείται η πρόβλεψη του αποτελέσματος Ν αγώνων, τότε έχουμε μια ?δραστική? μείωση των κερδών των παιχτών. Συγκεκριμένα:
Κέρδη παιχτών: [(100 / Π) * 100%] ^ Ν
τα οποία μειώνονται, όσο αυξάνεται το Ν.
Φυσικά έχουμε και:
Κέρδη Book: 100% - Κέρδη παιχτών
τα οποία αυξάνονται όσο μειώνονται τα κέρδη των παιχτών.
Παράδειγμα
Ζητείται η πρόβλεψη του αποτελέσματος 4 αγώνων. Ο κάθε Book δίδει τέτοιους συντελεστές ώστε η ποσότητα Π να είναι περίπου η ίδια σε κάθε αγώνα. Ας υποθέσουμε ότι στην περίπτωσή μας η ποσότητα αυτή είναι Π = 115 (όπως συμβαίνει στους αγώνες της Εταιρείας Στοιχημάτων). Τότε:
Κέρδη παιχτών: [(100 / 115) * 100%] ^ 4 = 87% ^ 4 = 57,2%
Κέρδη Book: 100% - 57,2% = 42,8%
Δηλ. στο Book απομένει (τουλάχιστον) το 42,8% του συνολικού τζίρου. Επειδή η Εταιρεία Στοιχημάτων είναι υποχρεωμένη (σύμφωνα με τη σύμβαση που έχει υπογράψει με το Ελληνικό Δημόσιο) να αποδίδει το 40% του τζίρου στον ΟΠΑΠ, προκύπτει ότι της απομένει (τουλάχιστον) το 2,8% του συνολικού τζίρου.
Λίγα κερδίζει θα πει κάποιος. Υπάρχουν όμως δύο λεπτομέρειες. Πρώτον, τα διαχειριζόμενα ποσά είναι τεράστια, οπότε ακόμα και ένα μικρό ποσοστό ενός τεράστιου ποσού αποτελεί από μόνο του πολύ μεγάλο ποσό. Δεύτερον και σημαντικότερον, το ποσοστό αυτό είναι το ελάχιστο δυνατό κέρδος (γι’ αυτό χρησιμοποιήσαμε και τη λέξη τουλάχιστον) και πραγματοποιείται στην περίπτωση όπου όλες οι κατατιθέμενες στήλες είναι μήκους 4, δηλ. όλοι οι παίχτες ζητάνε 4 μόνο παιχνίδια. Όσο περισσότερα παιχνίδια κυνηγά κάποιος, τόσο μεγαλώνει το Ν στους παραπάνω τύπους (τη θέση του Ν καταλαμβάνει το μέσο μήκος των στηλών), οπότε περιορίζονται τα κέρδη των παιχτών και αυξάνονται τα κέρδη του Book.
Με λίγα λόγια, ο Book παρακαλεί να παίζετε όσο το δυνατόν περισσότερα παιχνίδια για να αυξάνονται τα κέρδη του. Αυτό δε σημαίνει ότι το μόνο που πρέπει να κάνετε είναι να ζητάτε 4 παιχνίδια ?καρφωτά? και τίποτα άλλο. Το θέμα της οργάνωσης των προγνωστικών και του τρόπου παιξίματός τους είναι κεφαλαιώδους σημασίας και εξαρτάται και από την ιδιοσυγκρασία του καθενός. Σε αυτό το θέμα θα αναφερθούμε σε άλλη ενότητα. Από αυτό το κομμάτι πρέπει να σας μείνει ότι όσο περισσότερα παιχνίδια ζητάτε, τόσο αυξάνει το ενδεχόμενο κέρδος σας, αλλά πολύ πιο γρήγορα αυξάνονται οι πιθανότητες να χάσετε, οπότε πρέπει να ζητάτε (τουλάχιστον) τον ελάχιστο αριθμό παιχνιδιών (αν ζητάτε ΚΑΙ περισσότερους αγώνες θα δούμε τι συμφέρει, ανάλογα με τις επιτυχείς προβλέψεις σας, σε άλλη ενότητα).
Πώς προκύπτουν οι συντελεστές
Στον ορισμό της γκανιότας αναφερθήκαμε στα θεωρητικώς αναμενόμενα ποσοστά από τα οποία προέκυψαν οι συντελεστές κάθε σημείου. Σε αυτό το κομμάτι δε θα ασχοληθούμε με το πώς προκύπτουν τα ποσοστά για κάθε σημείο, αυτό είναι θέμα του κάθε Book και προφανώς διαφέρει από Book σε Book ανάλογα με τη βαρύτητα που δίνει ο καθένας στις διάφορες παραμέτρους (φόρμα, βαθμολογική θέση κτλ.) Προχωρούμε κατευθείαν με ένα παράδειγμα.
Σε κάποιον αγώνα προκύπτει (από το σύστημα του κάθε Book) ότι ο Άσσος έχει πιθανότητα 50%, το Χ 30% και το Διπλό 20%. Από τη στιγμή που έχουν προκύψει αυτά τα ποσοστά οι συντελεστές διαμορφώνονται ως εξής:
Σ.1 = 100% / 50% = 2,00
Σ.Χ = 100% / 30% = 3,33
Σ.2 = 100% / 20% = 5,00
Οι συντελεστές αυτοί είναι χωρίς γκανιότα. Ο Book τους μειώνει για να βάλει και το κέρδος του μέσα. Πόσο τους μειώνει; Ανάλογα με τη γκανιότα που παίζει τους παίχτες του. Στην περίπτωση της Εταιρείας Στοιχημάτων θα διαιρούσε τους συντελεστές με Π / 100 = 115 / 100 = 1,15 οπότε θα είχαμε τελικά:
Σ.1 = 2,00 / 1,15 = 1,74 ~ 1,75
Σ.Χ = 3.33 / 1,15 = 2,89 ~ 2,90
Σ.2 = 5,00 / 1,15 = 4,35
Τα ποσοστά από τα οποία προέκυψαν οι συντελεστές είναι προφανές ότι υπολογίζονται εύκολα ως εξής:
Ποσοστό Άσσου = 100% / (Σ.1 * 1,15)
Ποσοστό Χι = 100% / (Σ.Χ * 1,15)
Ποσοστό Διπλού = 100% / (Σ.2 * 1,15)
Μέσο Μήκος Στηλών
Έστω Λ το πλήθος των στηλών που παίζει ένας παίχτης του Στοιχήματος. Σε κάθε στήλη ζητούνται κάποιοι αγώνες, το πλήθος των οποίων αποτελεί το μήκος μ της στήλης (μ = {4,5,6,7,8,9,10}). Αν f(μ) είναι το πλήθος των στηλών μήκος μ, τότε το μέσο μήκος των στηλών υπολογίζεται ως εξής:
Παράδειγμα
Έστω ότι παίζουμε 6 αγώνες και ζητάμε τετράδες, πεντάδες και την εξάδα. Οι τετράδες είναι 15, οι πεντάδες είναι 6 και η εξάδα 1, σύνολο 22 στήλες. Το σύστημα αυτό, χωρίς πολλαπλασιαστή, κοστίζει 2200 δρχ. Το Μέσο Μήκος των Στηλών του είναι, σύμφωνα με τα παραπάνω:
Μ = 1/22 * (4*15 + 5*6 + 6*1) = 96/22 = 4,36
Το Μέσο Μήκος των Στηλών Μ παίρνει τη θέση του εκθέτη Ν στον τύπο υπολογισμού των κερδών των παικτών και όσο μεγαλύτερο είναι τόσο μικρότερα τα κέρδη των παικτών και φυσικά μεγαλύτερα τα κέρδη του book. Υπενθυμίζουμε:
Κέρδη παιχτών: [(100 / Π) * 100%] ^ Ν
τα οποία μειώνονται, όσο αυξάνεται το Ν.
Κέρδη Book: 100% - Κέρδη παιχτών
τα οποία αυξάνονται όσο μειώνονται τα κέρδη των παιχτών.
Το Μέσο Μήκος των Στηλών παίρνει την ελάχιστη τιμή του (4) όταν ζητάμε μόνο τετράδες, οπότε f(4) = Λ και Μ = 1/Λ * [4 * f(4)] = 4. Στο παράδειγμα που προαναφέραμε, αν ζητούσαμε μόνο τετράδες το σύστημα θα κόστιζε 1500 δρχ. και θα εξοικονομούσαμε περίπου το 1/3 της μίζας μας. Βέβαια, αν πιάναμε και τα 6 παιχνίδια, τότε θα συνέφερε κατά πολύ το πρώτο σύστημα.
Πότε θα σταματήσουν τα τρομολάγνα άρθρα για τις νέες τεχνολογίες και το διαβολικό ιντερνέτ;
Όταν οι άνθρωποι που δε φοβούνται τον ίσκιο τους και την τεχνολογία αρχίσουν να αντικρούουν τους συκοφάντες και να ενημερώνουν τον κόσμο. Αλλιώς, κάποια μέρα θα βγούνε τα δικράνια.
Ρε μαν τι σεντόνι είναι αυτό με τη Γκανιότα? Ντεν γκατάλαβα ντίποτα.
Oneiros,
Σωστός! Ειμαστε λίγοι ρε γαμώτο. Να πάρουμε και τον Αργο να κάνουμε ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ!
Πέρα απ'την πλάκα η δυσφήμιση της κοινωνίας της πληροφορίας πρέπει να σταματήσει.
DrkAngel,
Δεν πειράζει. Απλά στοιχημάτισε στον ΜΠΑΟΓΚ!
Oneiros,
Σωστός! Ειμαστε λίγοι ρε γαμώτο. Να πάρουμε και τον Αργο να κάνουμε ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ!
Οκ, θα προσπαθήσω να ξεκλέψω λίγο χρόνο απ' την ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ. Have your people call my people, we'll do lunch :-p
Πέρα απ'την πλάκα η δυσφήμιση της κοινωνίας της πληροφορίας πρέπει να σταματήσει.
Θα σταματήσει, όταν αμολήσουμε τους δικούς μας λυσσασμένους "παμφλετάριους", τους κωλοπετσωμένους λομπίστες, τους κολασμένους stakeholders και τους κλωνισμένους ninja δικηγόρους στους λασπολόγους και τους τρομολάγνους. One Web to host them all and in the bandwidth bind them! ;-)
Καλά τα λέει κι ο Τζιτζίκος. Μαζευόμαστε σιγά σιγά τα ράμματα για τη γούνα τους...
Θα δούμε πολλά ακόμη, Αστέρη.
Μακ, είδες μικρό παιδί τι πράγματα ξέρω; Μπουγατσογελάς Αθηνέζε;
:D
Δημοσίευση σχολίου