Πέμπτη, Αυγούστου 18

Τι να το κάνω το Internet;

oldinternet
Μια ιστορία που μου ήρθε με email, από το blog του george.

Κάποιος web consultant πήγε σε ένα εργοστάσιο που έφτιαχνε xxxxx(*) από όπου τον καλέσανε για να εξετάσουνε την "Ιντερνετική στρατηγική" τους.

Πάει στον Γενικό Διευθυντή και αφού τον βάζει να του απαντήσει σε κάποιες ερωτήσεις για το προϊόν του, την αγορά του, τους πελάτες του, το image της εταιρίας κλπ, φεύγει και του στέλνει μια πρόταση για το είδος του site που θα ήταν καλύτερα να αναπτύξει, το ύφος του, το περιεχόμενο, τη διαφήμιση που θα κάνει και όλα αυτά.

Το κόστος για το consulting ήταν αστείο και εφόσον ο βιομήχανος ήθελε να αποκτήσει μια ιντερνετική στρατηγική (δικά του λόγια, όχι δικά μου) θα έπρεπε να το αντιληφθεί αυτό. Άλλωστε αυτός ήταν που ήθελε να έχει παρουσία στο Internet, να τον βρίσκουν από το εξωτερικό γιατί έχει το καλύτερο xxxxx στην Ελλάδα (πάλι δικά του λόγια) κλπ κλπ.

Γυρνάει λοιπόν ο Γενικός και λέει:«Καλά όλα αυτά που μου λες, αλλά εγώ τι να το κάνω το Internet; Οι πελάτες μου εμένα δε μπορούν να με βρούνε στο Internet. Αν δεν σηκώσω το τηλέφωνο και να αρχίσω να τους ενοχλώ, δε γίνεται η δουλειά.»

Για να βάλουμε λίγο τα πράγματα σε τάξη:
  1. Website ΔΕΝ έχεις.
  2. Εσύ ο ίδιος ζήτησες να αποκτήσεις "σοβαρή ιντερνετική παρουσία".
  3. Ξέρεις ότι για να γίνει αυτό θα πρέπει να βάλεις το χέρι στην τσέπη, γιατί στην τελική κάποιος θα δουλέψει για να σου έρθει ο πελάτης αύριο.
  4. Αυτό το «οι πελάτες μου εμένα δε μπορούνε να με βρούνε στο Internet» που ξεστόμισες το σκέφτηκες πολύ; Άμα δεν έχεις site, πού να σε βρούνε οι άνθρωποι;
  5. Επειδή έτοιμος ήσουν να το πεις κι αυτό σε προλαβαίνω. Το ότι πουλάς ένα προϊόν ή μια υπηρεσία η οποία δεν μπορεί να πουληθεί μέσω του Internet, δε σημαίνει πως δεν πρέπει να την μαρκετάρεις μέσω του Internet! Τόσες και τόσες αυτοκινητοβιομηχανίες γιατί νομίζεις πως διαφημίζονται; Για να αγοράσεις online;
Δε μπορώ λοιπόν να καταλάβω γιατί περίμενες πως θα σου ερχόταν τσάμπα η διαφήμιση, τσάμπα ο σχεδιασμός, τσάμπα το να απασχολήσεις μια ομάδα ανθρώπων που θα ασχοληθούν με το website σου.

Το έβλεπα παλιότερα αυτό αρκετά συχνά. Ειδικά σε όσους πουλάνε προϊόντα και δε μπορούν να αντιληφθούν το κόστος παροχής μιας υπηρεσίας (και πολύ περισσότερο την αξία της υπηρεσίας). Έχοντας μπει στο τρυπάκι του ότι μετράνε τις πωλήσεις τους σε τόνους ή σε χιλιάδες τεμάχια, δε μπορούν να αντιληφθούν την αξία μιας υπηρεσίας επειδή ακριβώς είναι άυλη. Και όσοι ακόμα σκέφτεστε έτσι, λυπάμαι αλλά θα πρέπει να αλλάξετε μυαλά αν θέλετε να επιβιώσετε.

Ας πάρουμε ένα φανταστικό σενάριο. Ας υποθέσουμε πως ο βιομήχανος ξετρελάθηκε με την πρόταση του συμβούλου και ξεκίνησε την υλοποίηση. Έφτιαξε ένα site με τον τρόπο που του είπε ο consultant και το διαφήμισε καταλλήλως. Κόστος δύο χιλιάδες ευρώ.

Μετά από 3 μήνες, ο υπεύθυνος προμηθειών μιας μεγαλοβιομηχανίας στη Βουλγαρία ψάχνει για xxxxx. Θέλει να κάνει μια παραγγελία αξίας 350.000 ευρώ. Καθώς η Βουλγαρία δεν παράγει xxxxx, ψάχνει στις γειτονικές χώρες. Πριν καν μπει στη διαδικασία του να μιλήσει με τον εμπορικό ακόλουθο της κάθε πρεσβείας κάθε βαλκανικής χώρας (γιατί δεν είναι και ότι πιο εύκολο) προκειμένου να πάρει κάποια παλιά λίστα από εταιρίες που πουλάνε παρόμοια προϊόντα, για να αρχίσει να τηλεφωνεί και να ρωτάει αν πουλάνε xxxxx, κάνει κάτι πιο απλό: Μπαίνει στο Google και αναζητά: "xxxxx βαλκάνια".

Αυτό ήταν. Πρώτος και καλύτερος, ο κύριος από τη Θεσσαλονίκη, αυτός που ξετρελάθηκε με την πρόταση του Συμβούλου πριν 3 μήνες.

Γιατί;

Επειδή όλοι οι ανταγωνιστές του, όταν σκέφτηκαν να αποκτήσουν εταιρική παρουσία στο Internet, σκέφτηκαν «Όχι μωρέ, τι λες τώρα. Εμείς πουλάμε xxxxx. Εμάς κανείς δε μας ψάχνει στο Internet. Σιγά μην κάτσουμε να ασχοληθούμε.»

Σιγά...

(*) Δεν έχει σημασία τι έφτιαχνε. Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα.

8 σχόλια:

petrangr είπε...

Από τη μια καλό που δεν έχουν γνώση οι περισσότεροι για να έχουμε δουλειά και εμείς οι web designers αλλά και από την άλλη δυστιχώς η παραπάνω ιστορία δείχνει κατα πόσο εξελιγμένη χώρα είναι η Ελλάδα.

Που να άρχιζε να του μίλαγε και για SEO, Pay per click... Θα τον πέταγε έχω με τις κλωτσιές.

Είναι κρίμα να μην ακολουθούμε την τεχνολογία και το τί γίνεται στον άλλο κόσμο και να είμαστε και σε αυτόν τον τομέα πίσω.

Ανώνυμος είπε...

"πήγε σε ένα εργοστάσιο που έφτιαχνε xxxxx(*)" ... νόμισα το πήγαινες προς την πορνοβιομηχανία .... :-)

Nassos K. είπε...

Δεν νομίζω ότι χρειαζόμαστε την άγνοια για να έχουμε δουλειά, petrangr.
Δες τι γράφει ο Bart στο banner μου κάτω δεξιά ;-)

Οσο για σένα 3dots, μη το χέσουμε με την τσόντα. Φτάνει!

Your Man είπε...

Να το πάρει το ποτάμι; Ελαφρόπετρα έφτιαχνε. :-p

Και είναι από το business blog μου:
http://www.georgeisyourman.com/articles/2005/07/internet.asp

Nassos K. είπε...

Δεν το πήρα από το blog σου george. Κάποιος μου το έστειλε με email. Βάζω το credit αμέσως.

Your Man είπε...

Thankyou!

Το email φαντάζομαι είναι από το newsletter που γράφω, no harm done. :)

Ανώνυμος είπε...

γιατί αν δεν ήσουν και web teacher και ήξερε, δεν θα ήθελε να διαπραγματευτεί με έναv freelancer.
Θα προτιμούσε να δει γραφεία, κοστούμια, ΙSO, μόστρα, έτοιμο γαλλικό καφέ κλπ.

Ανώνυμος είπε...

Δεν έχει να κάνει μόνο με Internet το πρόβλημα αλλά γενικά με το είδος των επιχειρηματιών και την νέ ατεχνολογία στην Ελλάδα. Έχω ένα πραγματικό παράδειγμα και μάλιστα δικό μας τοπικό. Αρχές δεκαετίας 90 μεγάλη βιομηχανία τροφίμων της Β. Ελλάδας αλλάζει σύστημα και παίρνει από μεγάλη αμερικάνικη εταιρία ένα mini σύστημα αρκετά πετυχημένο.
Αφού το αγοράζει το τμήμα μηχανογράφησης, περνάει και το αφεντικό και βλέπει το σύστημα που είναι σαν υπερμεγέθες PC. Γυρνάει λοιπόν και λέει "Μα καλά αυτό είναι που μου κόστισε χχ εκατομμύρια; Με τα ίδια λεφτά έπαιρνα φορτηγό για την μεταφορά των προϊόντων μου!!!"
Θέλω να πώ λοιπόν ότι δυστυχώς οι "αύλες" υπηρεσίες δεν μπορούν να εκτιμηθούν από παλιά μυαλά που το "μέγεθος" ορίζει την αξία.

Υ.Γ. Τα ονόματα που αποφεύγω να χρησιμοποιήσω είναι στην διάθεσή σου. Απλά δεν παίζουν ρόλο. Θα μπορούσε να είναι οποισδήποτε στην θέση τους.