Τετάρτη, Μαΐου 25

Πρωτοσέλιδο online

Σκόνταψα σήμερα στο "Ο πόλεμος των ελληνικών δικτυακών ΜΜΕ άρχισε" του e-rooster blog. Είναι -περίπου- ένα θέμα που είχα στο μυαλό μου και, μιας και με πρόλαβαν, θα επισπεύσω. Θα τοποθετηθώ εδώ κι όχι με comment στο αντίστοιχό τους post λόγω χώρου.

Το webdesign των ελληνικών εφημερίδων

Ειδήσεις, κεντρική σελίδα, πρώτο θέμα, φωτογραφία, άποψη, internet (ooops). Εφτασε τελικά η εποχή της ηλεκτρονικής δημοσιογραφίας; Οι μεγάλες εφημερίδες της χώρας στηρίζουν τις ηλεκτρονικές εκδόσεις τους αλλά δείχνουν να μην ξέρουν το πως.

Πόσο δύσκολο είναι για μια εφημερίδα να έχει παρουσία στο internet με μια αξιόλογη ηλεκτρονική της έκδοση; Σχεδόν καθόλου, ειδικά για τα "μεγάλα ονόματα του χώρου". Κάποιοι από αυτούς βρίσκονται σε καλό δρόμο έχοντας "στήσει" ένα site και προσφέροντας κάποια άρθρα τους -ή και όλα- σε ηλεκτρονική μορφή.

Τα προβλήματα σε μια τέτοια προσπάθεια είναι αρκετά. Η ελλειπής υποστήριξη της ιστοσελίδας με το αναγκαίο εργατικό δυναμικό είναι από τα πιο σημαντικά. Κοινώς η ανάθεση της ανανέωσης της ιστοσελίδας από μια μαθητευόμενη δημοσιογράφο -συνηθως την ίδια που ενημεώνει στο έντυπο τα φαρμακεία- είναι κάθε άλλο παρά σωστή λύση. Το πρόβλημα της υποστήριξης δημιουργείται βέβαια από ένα άλλο μεγαλύτερο, το λάθος development της ιστοσελίδας, και η αντιμετώπισή της σαν εταιρικό site. Οι εταιρείες web design (βλ. κι εδώ) που αναλαμβάνουν τέτοια έργα -πολλές φορές- τα υπερκοστολογούν ("βρήκαμε ψωμί να φάμε") και κατόπιν τα αντιμετωπίζουν ως sitάκια του συρμού.
Επίπεδα σουρεαλιστικού δράματος αγγίζει η προσπάθεια κάποιων να δημιουργήσουν "τμήμα web" εντός της εφημερίδας, κάτι που ούτε αποτέλεσμα φέρνει αλλά και τους οδηγεί μακροπρόθεσμα σε ανούσια αύξηση των εξόδων.

Τα παραπάνω συνδιασμένα με την αρνητική αντιμετώπιση του internet από στενοκέφαλα στελέχη, αλλά και το χαμηλό ποσοστό πρόσβασης της ελληνικής επιχείρησης και του νοικοκυριού στο διαδίκτυο, δημιουργούν μια μη-λειτουργικό αλλά και αντιαισθητικό (με εξαιρέσεις) τοπίο με αντικείμενα τις ελληνικές εφημερίδες στο internet.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα "κακού" site εφημερίδας αποτελεί αυτό της Απογευματινής. Με ένα ακαθορύστου χρώματος tiled background, και με ένα τεράστιο λογότυπο, κατάλυπο της κυριαρχούσας άποψης πως το layout του site πρέπει να είναι σαν την εφημερίδα. Μάλλον αυτό παρερμηνεύτηκε και έτσι απλά εμφανίζονται link σε 2-3 .jpg των πρώτων σελίδων. Το δημιούργημα συμπληρώνεται από links στα αποτελέσματα των βουλευτικών εκλογών του 2004 και του 2000 (για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νεότεροι), το email της εφημερίδας και μια χρησιμότατη τεραστίων διαστάσεων ημερομηνία (σε περίπτωση που δεν θυμάσαι τι μέρα είναι σήμερα).

Την παραπάνω λογική για το layout προσπαθεί να ακολουθήσει η αρχαιότερη εφημερίδα της Λάρισας η Ελευθερία, μόνο που το παρακάνανε. Μέχρι και .jpeg ο τίτλος του πρωτοσέλιδου για μοιάζει με το έντυπο. Το ότι το site είναι γραμμένο σε .php το κάνει γρήγορο, αλλά από κει και πέρα τίποτα. Προσπαθώ να μπω στο μυαλό του guru web designer που κατάφερε να βάλει scroll στα banner της πρώτης σελίδας. Το περιεχόμενο της εφημερίδας δεν το σχολιάζω, το αφήνω στο ανενεργό Βιβλίο Επισκεπτών και σε όσους εκτός από τα Τοπικά και τα Αθλητικά νέα διαβάσει και τα Ψιθυριστά.

Μένοντας στις τοπικού χαρακτήρα εφημερίδες δεν μένει παρά να αναρωτηθεί κανείς για το πόσο καιρό θα βρίσκεται υπό κατασκευή η σελίδα της Μακεδονίας, αλλά και το ποιος μάγος γραφίστας σχεδίασε την Διαδικτυακή Έκδοση του Αγγελιοφόρου. Ενα header με το λογότυπο, τα εξώφυλλα της εφημερίδας και των ενθέτων, ένα τεράστιο preview του έντυπου πρωτοσέλιδου, και ένα αποτυχημένο μπλε σαν φόντο στα κείμενα, δεν σε κάνουν "καλό" site εφημερίδας. Ούτε καν το Aggelioforos CHAT. Η έλλειψη κειμένων του sunday χτυπάει επίσης άσχημα.

Τα μάτια παύουν να βλέπουν αστράκια καθώς ο σχεδιασμός της Ναυτεμπορικής είναι -αν μη τι άλλο- πιο επαγγελματικός. Στα πρότυπα παλιότερων εκδόσεων ιστοσελίδων ξένων εφημερίδων, μπορεί να "μυρίζει ναφθαλίνη" αλλά στέκεται μια χαρά και υποστηρίζει το ύφος της εφημερίδας. Μια αξιολόγηση των πληροφοριών στην πρώτη σελίδα και ένα ελαφρύ facelift κυρίως όσον αφορά θέματα usability θα την ανεβάσει πολύ.

Στα ίδια επιπεδα αλλά με μεγαλύτερες ανάγκες ανασχεδιασμού βρίσκεται η σελίδα της Ημερησίας. Απαραίτητες οι αλλαγές στο ξεπλυμένο μενού και τα πρόχειρα banner, καθώς και η απενεργοποίηση της εγγραφής χρηστών.

Το site της Ελευθεροτυπίας χαρακτηρίζει μια γενικά δυνατή δομή σε ένα σχετικά καλό σύστημα πλοήγησης, με θετικό την ταχύτητα. Ενοχλητική η έλλειψη μιας σωστής αναζήτησης (και μάλιστα μιας πιο advanced), αλλά και το κακό σύστημα αρχειοθέτησης. Ευπρόσδεκτη θα ήταν και μια σχεδιαστική ανανέωση.

Τα Νέα παρά τα πολλά προβληματάκια παρουσιάζουν ένα δυνατό καλαίσθητο αποτέλεσμα. Κυριότερο πρόβλημα η ανούσια καθυστέρηση λόγω του στατικού (αλλά με καλή δομή) μενού που σχηματίζεται από πολλές .gif εικόνες, ενώ το site είναι από τα ελαφρύτερα και γρηγορότερα στην πλοήγηση. Από τα καλά site εφημερίδας, με το δυνατότερο (αλλά όχι πλουσιότερο) αρχείο. Στέκεται άνετα απέναντι στις άλλες.

Πληκτρολογώντας την διεύθυνση της σελίδας του Βήματος βρισκόμαστε σε μια ανανεωμένη έκδοσή του, η οποία δεν χαρακτηρίζεται άκρως πετυχημένη. Ο τρόπος καθώς και η ταχύτητα πλοήγησης όμως έχει βελτιωθεί αρκετά αλλά η έλλειψη αισθητικής και design στο site μιας από τις καλοσχεδιασμένες εφημερίδες της Ελλάδας, δεν επιτρέπεται.

Την θέση της πιο καλαίσθητης internetικής παρουσίας κερδίζει η Καθημερινή, η οποία αν και είχε ένα σωστό και όμορφο site, μετά την τελευταία ανανέωση (σε ekathimerini) ανέβηκε μερικά σκαλιά ακόμη αφήνοντας τους άλλους να ψάχνουν.

Ισως ενέργειες σαν της Καθημερινής και του Βήματος ανοίξουν το δρόμο του webdesign και για τις υπόλοιπες εφημερίδες. Ισως και όχι καθώς η αισθητική είναι κάτι υποκειμενικό στο οποίο δεν μπορεί να εκπαιδευτεί κάποιος.

Αναμένουμε και ελπίζουμε.

update:
Εκτός από το "Ο πόλεμος των ελληνικών δικτυακών ΜΜΕ άρχισε" του e-rooster blog, διαβάστε και το "η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα" του in.site.rs.

6 σχόλια:

S G είπε...

τα πες ωραια. Και η εφημεριδα της Λαρισας οπωσδηποτε μεγαλο ευρημα :-) (που την βρηκες?)

Nassos K. είπε...

@spyros:
...έχει φτάσει το (εικαστικό) τέλος του μέσου, as we know it?
Ισως συμφωνούσα αν έλειπε η παρένθεση και το περιεχόμενό της. Αλλά το εικαστικό (μόνο) τέλος ενος μέσου δεν μπορεί να έρθει. Ούτε στα sms δεν συνέβει, για να μην πάω πίσω στα χρόνια του DOS.

αν εξαιρέσουμε την Athens Voice οι υπόλοιπες εφημερίδες...μυρίζουν μούχλα
Συμφωνώ απόλυτα.

@s g:
Παλιές κακές εποχές. Πέρασα ένα 3μηνο στην εταιρία που έφτιαξε το site. Δυστυχώς.

Γεώργιος Χοιροβοσκός είπε...

Για την Καθημερινή θα συμφωνήσω.
Ομως έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί ο καιρός των ιδιοκτητών εφημερίδων και λοιπώ καπιταλιστών με κουλτούρα (εννοώ τέχνες, θέατρα , κ.λ.π.) ώστε να είναι και δική τους ανάγκη η αισθητική παρουσίαση των προιόντων τους.

Τώρα σου λέει να τα πάρουμε και δεν πα να γα...

Και αυτά που λέει ο Σπύρος για το εικαστικό τέλος είναι υπο συζήτησιν!!!

Nassos K. είπε...

@Γεώργιος Χοιροβοσκός:
...έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί...
Δυστυχώς... Αν και -ελπίζω- μπορεί να αλλάξει.

...είναι υπο συζήτησιν...
Συμφωνείς με το Σπύρο;

Ανώνυμος είπε...

Cool guestbook, interesting information... Keep it UP
»

Ανώνυμος είπε...

Keep up the good work » »